Hedvig i USA

Utbytesstudent i Raleigh, North Carolina USA 2012/2013

DO YOU HAVE COMPUTERS IN SWEDEN?

Kategori: I USA

Hey!
Skoldagarna rullar på, börjar komma in i det mer och mer och lära känna lite folk så det är kul! Träffade min counsellor idag på lunchen och bestämde att jag vill droppa biologin så nu ska jag ta nån reklam klass som förhoppningsvis inte är så svår. Kom ju inte hit för att plugga! De andra klasserna fungerar bra, speciellt English, ÄLSKAR Ms.Putnam! Hon blev teacher of the month på millbrook den här månaden och hon äger. På team sports spelar vi softball, är väl inte den sporten jag får visa mina skills direkt men klassen är jätterolig och alla hejar massa när man gör något.
 
Hittills har jag fått 2 dumma frågor om Sverige:
1. Är svenska och norska samma språk?
2. Hur går det med all ny teknologi, typ datorer och mobiler? För ni har väl inte det i Sverige?
DOG när jag fick andra frågan, hur kan man leva i en sån bubbla och tro att Sverige inte har datorer??
 
En sak som är dålig med skolan är att 2700 elever ska flytta samtidigt på 5 min, kaos i korridorerna då. Man måste putta sig fram för att inte komma försent och de är väldigt hårda med tider. För att inte tala om mobiler, man får inte ens titta på den under hela skoldagen, man får inte heller lyssna på musik.
 
Imorgon är det freeedag, skönt, och så ska jag skypa med världens bästa syster!! I helgen ska vi på Duke football game och sen på någon middag efter det. På söndag blir det bio och kanske skype med mamma och pappa(?). Sen det bästa av allt är att vi är lediga på måndag också, pga Labor day. Yeeeey.
 
Ska käka middag nu,
puss och kram!

Bild på mig och Lovisa i Paris. Förhoppningsvis blir det skype med henne också i helgen!

Kommentarer

  • Pappa säger:

    Hej Hedvig
    Skönt att det finns små guldkorn i vardagen med engelska läraren. Det är en jätteförändring att hitta sitt sammanhang i ett nytt land och på en skola med 2700 elever. Jag tycker att du är jätteduktig som fixar det så bra. Det kommer att bli en vardag som känns ok och takt med att du får fler kontakter bland eleverna och t o m kanske hittar några som du blir nära med så kommer du ha " a time of your life".
    På lördag skjutsar vi Agnes till Oslo.
    Kramar Pappi

    2012-08-31 | 07:33:42
  • Matilda Odén säger:

    Hahahahah ingen dator i Sverige?! Data är ju mitt andra liv! :'D

    2012-08-31 | 10:10:37
  • amanda säger:

    hej - igen haha!

    har kommenterar på din blogg förrut, men tänkte höra hur allt känns såhär i början. har du mycket hemlängtad mm?
    sen undrar jag bara lite om AFS, tkr du att det var tråkigt att ni inte hade något förläger eller så? har dom haft för lite läger eller så?
    jag ska nämligen åka nästa år och jag tkr läger etc känns viktigt, därför jag tvekar på att åka med afs..

    tack på förhand!

    Amanda

    Svar: Hej! Allt känns jättebra. Tror det mest beror på att jag har en underbar värdfamilj, det är verkligen det viktigaste! Första dagarna hade jag lite hemlängtan, allt var så nytt här och ingen kände mig så då ville jag nog hem till mamma lite men nu när man har lärt känna lite folk och skaffat sig ett liv här så går det bra. Jag kommer säkert få hemlängtan sen men än så länge funkar det bra!
    ÅK MED AFS!! Vi har ett lläger när man kommer hit, jag missade bara det pga att mitt plan var så försenat. Lägret är i din närmaste storstad men alla andra utbytessstudenter som bor där omkring. Vi har även haft ett glassparty som AFS ordnade, vi har ett läger nästa helg, vi kommer ha hallowenfest, läger i januari, resa till New York i mars (tror tyvärr att bara North Carolinas gör det) och sen slutligen ett läger i maj. Så Afs hittar på massa saker och man kan alltid mejla/ringa/smsa till någon av dem och får alltid bra svar. Hittils har jag bara haft bra saker med AFS så jag du får ju såklart välja själv men jag rekomenderar AFS starkt:)

    Om du har fler frågor är det bara att kommentera:)
    hedvigusa.blogg.se

    2012-09-01 | 12:10:01
    Bloggadress: http://aboutanamanda.blogg.se

Kommentera inlägget här: