Hedvig i USA

Utbytesstudent i Raleigh, North Carolina USA 2012/2013

LÖRDAG

Kategori: I USA

 
Hejhejhallå!
Denna vecka har bestått av mid-terms och träning. Inte så värst roligt men kan berätta att jag fick bäst i klassen på mitt engelska mid-term, alltså lyckan haha. Något tyder ju på att det är för låg nivå när jag har bättre engelskabetyg här än i Sverige. Fick även ordet "awesome" på min engelskauppsats om "My American Dream". Eftersom mid-terms nu är över så har jag gjort en fjärdedel av skolåret. Vår mid-term i team sports var mile-test och ett prov om football. Förbättrade min mile-tid sen förra gången så var nöjd och glad med det och fick 100 på mitt footballprov. Har jag berättat om betygsystemet här förresten? Om inte så gör jag det nu:
ALLA prov är 100 "poäng"(även om det bara är 10 frågor)
A+ 98–100 %
A 93–97 %
A− 90–92 %
B+ 87–89 %
B 83–86 %
B− 80–82 %
C+ 77–79 %
C 73–76 %
C− 70–72 %
D
65–69 %
F < 65 %
 Här har ni en fin tabell. Här gills alltså + och -. Inte som i Sverige när det bara är något för att visa att man nääästan var där men dom i slutändan inte har någon betydelse.
 
Nog pratat om skolan. I torsdags var jag på fotbollsmatch med Jim. Alltså soccer och inte football. NC State mot UNC så det var derby. Tjejerna var duktiga och matchen slutade 4-1 till UNC så det var en väldigt exciting match!
 
Igår var jag på bio med Monika och 3 av hennes kompisar. Vi såg Pitch Perfect för andra gången hehe. Typisk Hedvig film, "happy, sparkly and colorful":)))))
 
Ba kolla. Tror den kommer till Sverige i Mars, se den!
 
Idag, lördag, har jag handlat och gjort halloween-snacks med mom och varit ute och sprungit med Monika. Hon gjorde ju XC i år så hennes kondition är på topp medan min njaaa inte direkt på topp kanske...Men jag tycker att jag gjorde det ganska bra. Får tro på Lovisa om att jag ändå har en bra grundkondis.
Making some bones.
Mom.
Resultatet. Sen äter man dem med typ tomatsås så att det ser ut som bones and blood. Fyndig värre.
 
Imorgon blir det halloween party med AFS. Kom på nu att jag måste fick nån slags utklädnad. PANIK...får väl komma som katt eller nåt annat enkelt...aja, det löser sig.
 
Hoppas ni har en bra helg och att ni inte klagar alltförmycket på snön hehe. Själv har jag haft 25 grader och sol denna vecka:)
 
Hejdå!
 
PS: Pappa, har du fått ditt brev?

Kommentarer

  • Mamma säger:

    Otroligt bra jobbat i skolan. Hur reagerar klasskompisarna när du har bäst på engelskaprovet? Förresten får du ett paket om nån vecka eller så. Nyfiken? Jag har postat lite grejer som jag tänkte att du kanske längtar efter så här års.

    2012-10-28 | 06:57:10
  • Pappa säger:

    Hej Hedvig
    Det är klart att jag fått ditt brev och blev jätteglad. Jag tycker att det är fantastiskt att du får vara med om alla nya händelser och upplevelser. Tänk göra allt det du gör, träffa alla människor och fortfarande ha hela livet framför dig. Att det skulle gå bra i skolan förvånar mig inte för du är duktig och ambitiös men att slå alla klasskompisarna på fingrarna i engelska är inget bra betyg för de amerikanska ungdomarna eller deras skolsystem. Jag hoppas att idrotten kommer att bli kul framöver och att du tar plats i fotbollslaget.
    Godiset som du skickade bild på finns inte i Sverige men jag ska kolla med Agnes om hon kan hitta det i Norge.
    Jag saknar dig här hemma och mamma och jag tycker att det är väldigt tyst. Vi ska snart göra om vårt sovrum så det blir lite nytt tills du kommer hem.
    Om en liten stund ska jag ut i trädgården för att köra ett antal lass till återbruket. Mamma och jag höll på att klippa bort allt gammalt igår så det ska bli fint även nästa år. I fredags var mamma och jag på fest med tema "Folkparken". Mamma var 50-talsböna med prickig klänning och utlockat hår. Själv var jag "Rockenrollgubbe"med jeans, brynja och en brun skinnpaj som jag lånat av Stoffe. På huvudet hade jag min gamla vinylkeps. Salt är bara förnamnet!
    Kul fest med korv och bröd chokladhjul m.m.
    Nu är det höstlov nästa vecka vilket borde göra arbetet mer hanterbart.
    Handbollen går bra för Axel trots att han spelar lite mindre än han önskar. De har spelat oavgjort på bortaplan mot både Kristianstad och Malmö. På em idag ska vi titta när de spelar mot Ystad vore riktigt kul med en hemmaskräll.
    Ha det så gott.
    Många kramar pappa

    2012-10-28 | 08:19:51
  • Berit Pettersson säger:

    Hej ! Nu har jag läst alla dina rapporter. Det känns som om jag är med dig. Roligt att du är så positiv till allt. Det kommer man långt på här i livet. Anna och jag kom hem från Melbourn igår lördag. Vi har upplevt massor med roliga saker. Anna var på konferens i två dagar så jag gjorde stan själv. Var på ett stort akvarium och såg på fiskar, jättespännande !
    Kommer att visa bilder när du kommer hem i sommar. Gissa hur lång tid resan tog med flyg?
    Kramar i massor till min lilla darling

    2012-10-28 | 13:40:12

Kommentera inlägget här: